Martin Scorsese pokazuje Rolling Stonesów jakich świat jeszcze nie widział. Kręcąc w słynnym Beacon Theater w Nowym Jorku jesienią 2006, Martin Scorsese zgromadził ekipę największych fachowców, aby uchwycić wielką siłę legendarnego zespołu.
Zdobywca Oskara, operator Robert Richardson (Aviator, JFK) kierował pracą ekipy zdjęciowej, w skład której wchodziło wielu uznanych twórców, w tym: laureaci Oskara John Toll (Ostatni Samuraj, Waleczne Serce) i Andrew Lesnie (trylogia Władca Pierścieni, King Kong), nominowani do nagrody Akademii: Stuart Dryburgh (Fortepian, Malowany welon), Robert Elswit (Magnolia, Good Night and Good Luck), Emmanuel Lubezki (Lemony Snicket: seria niefortunnych zdarzeń, Jeździec bez głowy) i Ellen Kuras (Zakochany bez pamięci, Mordercze lato).
Za montaż filmu odpowiedzialny był David Tedeschi, który współpracował wcześniej ze Scorsese przy entuzjastycznie przyjętym dokumencie o Bobie Dylanie: Bez stałego adresu: Bob Dylan.
Trudno nie docenić wkładu Rolling Stones w historie rock&rolla. Zespół, który powstał w Londynie w 1962 roku, wydobył wszystko co najlepsze z muzyki zespołów tworzących przed nim i stał się wzorem dla grup powstałych w późniejszym okresie. Tylko nielicznym udało się osiągnąć tyle co Stonesom.
Każdy z albumów wydanych przez grupę we wczesnych latach twórczości – od The Rolling Stones z 1964 po Exile on Main Street z 1972 – jest kluczowy nie tylko dla zrozumienia muzyki tamtego okresu, ale także dla zrozumienia tej niezwykłej epoki.
Poprzez swoje zainteresowanie bluesem i R&B, Stonesi zapoznali rzesze młodzieży z muzyką dotąd nie znaną białym Amerykanom. Choć w początkowym okresie twórczości nie byli zespołem zaangażowanym politycznie, to poprzez swoją fascynację muzyka Afroamerykanów – od Roberta Johnsona, Muddy Waters i Howlin' Wolf po Chucka Berry’ego, Marvina Gaye i Dona Covaya – zabrali głos, który odbił się echem w ruchu praw obywatelskich. Gdyby Rolling Stonesi, po 1965 roku nie nagrali już żadnego albumu i tak staliby się legendą.
Wkrótce, Stonesi – w składzie: wokalista - Mick Jagger, gitarzyści - Keith Richards i Brian Jones, basista - Bill Wyman i perkusista - Charlie Watts – stali się synonimem buntu tamtej epoki. Takie piosenki, jak Satisfaction, Street Fighting Man, Sympathy for the Devil i Gimme Shelter uchwyciły wówczas panujące: brutalność, frustracje i chaos. Dla Rolling Stonesów lata sześćdziesiąte nie były czasem pokoju i miłości. Zespół uznawał panującą wtedy psychodelię i szeroko pojmowany utopizm za nazbyt zagmatwany i wręcz śmieszny. Stonesi zawsze byli – i nadal są – zdecydowanymi pragmatykami. Wbrew wszelkim niezliczonym obietnicom, które niosły ze sobą lata sześćdziesiąte, Stonesi rozumieli, że „You Can’t Always Get What You Want. You Simply Want to Let It Be? Why not Let It Bleed?”
Wraz z nadejściem lat 70’, Stonesi rozpoczęli swój, trwający do dziś twórczy podbój świata, z którym nie może się równać żadne zjawisko związane z muzyką popularną.
Albumy Beggars Banquet (1968), Let It Bleed (1969), Sticky Fingers (1971), i Exile on Main Streette nagrania „drżą”, tak samo jak drżała kultura w tamtym okresie. Podczas prac nad Let It Bleed, zmarł Brian Jones, którego zastąpił w zespole Mick Taylor. Jego liryczna, melodyczna gra, równoważyła ciężkie brzmienie gitary Keitha, i dawała zespołowi świeże, nieznane dotąd brzmienie, otwierała przed nim nowe muzyczne światy. (1972) ciągle goszczą na niezliczonych listach albumów wszechczasów, i w pełni na te miejsca zasługują. Jak powiedział Richards:
Powstały w 1978 roku album Some Girls nie tylko znakomicie sprostał wszystkim wymaganiom bardzo popularnego wtedy nurtu punk (utwór When a Whip Comes Down) - którego to Stonesi zapoczątkowali ponad dekadę wcześniej - wpisał się również w taneczny nurt disco (Miss You).
W tym też czasie, w roku 1975, Ron Wood zastąpił w zespole Micka Taylora.
Album Tatoo You (1981) zawierał należące już do klasyki utwory Start Me Up i Waiting on a Friend. Jednocześnie stał się jednym z najważniejszych i najlepiej sprzedających się krążków w dorobku Rolling Stones. Najmniej doceniony został album Dirty Works. Jest to zarazem najsurowsza i najbardziej rytmiczna płyta, która powstała w burzliwym dla zespołu okresie. Choć oczywiście i tak fani Stonesów uznali Dirty Works za wspaniały album.
Wraz z nagraniem Steel Wheels w 1989 roku, Stonesi po raz pierwszy od ponad siedmiu lat ruszyli w trasę koncertową. Od tego czasu nagrali nowe, znaczące i dobrze przyjęte albumy - Voodoo Lounge (1994), Bridges to Babylon (1997)- jak i zarejestrowany na żywo Stripped (1995), a także kolekcję hitów - Forty Licks (2002).
Pierwszy powstały w XXI wieku album grupy, A Bigger Bang (2005) kontynuuje graną przez muzyków od lat sześćdziesiątych muzyczną opowieść, z charakterystyczną dla Rolling Stones siłą i energią.
Stonesi wyznaczyli zupełnie nowe koncertowe standardy. Wynikiem niesamowitych występów na żywo było już 1969 roku przedstawianie ich podczas tras koncertowych jako „największego rockowego zespółu w historii”.
Był to czas, kiedy wielu artystów rezygnowało z tras koncertowych – jak chociażby Bob Dylan czy Beatlesi. I właśnie wtedy Rolling Stonesi wyruszali w trasy, aby udowodnić, że także na żywo są w stanie wstrząsnąć ziemią i swoimi fanami. Dzięki koncertom zdominowanym przez ekscentryczną, erotyczną choreografię Micka Jaggera młody zespół zdobył uznanie i reputację.
Od 1989, Stonesi co roku ruszają w trasę, która zawsze spotyka się ze wspaniałym przyjęciem publiczności. Tak też się stało w przypadku ostatniej trasy - A Bigger Bang.
W roku 1994 do grupy dołączył, grający do tej pory z Milesem Davisem, basista Darryl Jones, który wprowadził do zespołu świeżą energię. Sukcesu tras koncertowych Stonesów nie należy mierzyć ilością zarobionych pieniędzy, ani też ustanawianiem kolejnych rekordów liczby widzów, choć osiągali i jedne i drugie. Wielkość tych widowisk, przejawia się w żywiołowości i pasji z jaką grupa bezustannie udowadnia, że występy na żywo są tym co pozwala zespołowi przetrwać i uznać go za wielki.
„Czy to już ostatni raz?” - takie pytanie pojawia się przez ostatnie 40 lat, za każdym razem gdy Stonesi ruszają w trasę. Prawdą jest, że przez lata trwania zespołu, Stonesi gościli w mediach nie tylko z powodu wspaniałych widowisk estradowych, ale również z powodu: aresztowań, prowokacyjnych oświadczeń, rozwodów i afer.
Mick Jagger stał się bez wątpienia jedną z największych celebrity.
Stonesów najlepiej jednak zrozumiemy poprzez ich muzykę. Mimo licznych skandali, Mick Jagger jest przede wszystkim nadzwyczajnym i jednym z najbardziej fascynujących wokalistów. Keith Richards jest motorem napędowym grupy, bezustannie pchającym muzykę Stonesów w coraz to nowsze rejony. Ron Wood, przez lata grania w zespole, zdołał stworzyć niepowtarzalną muzyczną harmonię w dułecie z Richardsem, nadając muzyce nową barwę. Natomiast Charlie Watts jest bez wątpienia jednym z największych rockowych perkusistów. Jego gra pozwala muzyce Stonesów wstrząsać i porwać publikę; wraz z Ronem Jonesem ożywia typowe dla rock&rolla sekcje rytmiczne bezpretensjonalnymi, jazzującymi interpretacjami.
Dzięki temu, że wciąż tworzą i grają koncerty, publiczność cały czas pragnie być blisko nich. Dzieje się tak zarówno z powodu wielu hitowych utworów, które każdy chce usłyszeć, ale także z chęci spotkania się na żywo z zespołem, który stworzył dzisiejszą definicję rock & rolla.
Zobaczyć grających na żywo Rolling Stonesów, to zobaczyć zespół, który na scenie daje z siebie wszystko, tak jak gdyby miał to być ich ostatni występ.
TWÓRCY FILMU |
Martin Scorsese (reżyseria)
Martin Scorsese urodził się w roku 1942 w Nowym Jorku, gdzie wychował się we włoskiej dzielnicy, która w późniejszym okresie stała się inspiracja dla kilku z jego filmów. W 1966 ukończył studia magisterskie z zakresu sztuki filmowej na Uniwersytecie Nowym Jorku. W tym czasie nakręcił wiele nagradzanych filmów krótkometrażowych, wśród The Big Shave
W 1968 roku, Scorsese wyreżyserował swój pierwszy film pełnometrażowy, Kto puka do moich drzwi?Woodstock w 1970, a w roku 1973 zdobył sobie uznanie krytyki i publiczności głośnymi Ulicami Nędzy. Swój pierwszy film dokumentalny, Italianamerican, wyreżyserował w 1974. Rok 1976 przyniósł mu Złotą Palmę na festiwalu w Cannes za Taksówkarza. Następnie wyreżyserował New York, New York (1977), Ostatni walc (1978) i Wściekłego byka (1980), który zdobył 8 nominacji i 2 Oscary. Pracował jako asystent reżysera i montażysta przy filmie
W późniejszym okresie wyreżyserował między innymi: Kolor pieniędzy, Ostatnie kuszenie Chrystusa, Chłopcy z ferajny, Przylądek strachu, Kasyno, Kundun: Życie Dalaj Lamy i Wiek niewinności. W 1996 roku ukończył czterogodzinny dokument Historia kina amerykańskiego według Martina Scorsese, który powstał we współpracy z Michaelem Henrym Wilsonem. Film ten został zamówiony przez Brytyjski Instytut Filmowy, dla uczczenia stulecia narodzin kina.
W roku 2001, Scorsese wyreżyserował epicki dokument, Il Mio Viaggio in Italia, będący jego wyrazem miłości dla kina włoskiego. Bliskie sercu reżysera, powstałe w 2002 roku, Gangi Nowego Jorku przyniosły mu wiele nagród, w tym Złoty Glob dla Najlepszego Reżysera. W 2003, stacja PBS nadała siedmioodcinkowy dokument Martin Scorsese prezentuje: Blues.
W grudniu 2004 roku pojawił się w kinach Aviator i zdobył pięć Oscarów, a także Złoty Glob i nagrodę Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych dla najlepszego filmu. W 2005 roku stacja PBS wyemitowała Bez Stałego Adresu: Bob Dylan, jako część cyklu American Masters.
Ostatni film Scorsese, Infiltracja (2006) został uhonorowany nagrodą Stowarzyszenia Reżyserów Ameryki, Złotym Globem, Nagrodą krytyków Nowego Jorku, a także czterema Oscarami, w tym dla najlepszego reżysera i za najlepszy film.
Wśród licznych nagród zdobytych przez Martina Scorsese, jest także Zloty Lew za całokształt twórczości z festiwalu weneckiego z roku 1995. Reżyser założył The Film Foundation – zajmująca się ochroną i przechowywaniem filmów dla potomnych.
David Tedeschi (montaż)
Wybrana filmografia:
El Cantante (2006)
Bez Stałego Adresu: Bob Dylan (2005)
Nagrody:
nominacja do nagrody Emmy: Bez Stałego Adresu: Bob Dylan (2005)
Robert Richardson ( zdjęcia)
Wybrana filmografia:
Kill Bill: vol.1 i vol.2 (2003-2004);
Nixon (1995);
Kasyno (1995);
Urodzeni Mordercy (1994);
The Doors (1991);
Repo Man(1984)
Nagrody:
Oscar - Aviator (2004; JFK (1991);
Nominacje do Oscara -
Cedry pod Śniegiem (1999);
Urodzony 4 lipca (1989);
Pluton (1986);
Nominacja do BAFTA -
Aviator (2004);
Pluton (1986)
John Toll (operator)
Wybrana filmografia:
Elizabethtown (2005);
Vanilla Sky (2001);
U Progu Sławy (2000);
Zaklinacz Deszczu(1997)
Nagrody:
Oscar - Waleczne Serce (1995); Wichry Namiętności (1994)
BAFTA - Waleczne Serce (1995)
Emanuel Lubezki (operator)
Wybrana filmografia:
Lemony Snicket: seria niefortunnych zdarzeń (2004);
I twoją matkę też (2001);
Joe Black (1998);
Spacer W chmurach(1995)
Nagrody:
BAFTA - Ludzkie Dzieci (2006)
Nominacje do Oscara -
Ludzkie Dzieci (2006);
The New World (2005);
Jeździec Bez Głowy (1999)
Anastas Michos (operator)
Wybrana filmografia:
Uśmiech Mony Lizy (2003);
Życie, którego nie było (2004);
Człowiek z księżyca (1999)
Stuart Dryburgh (operator)
Wybrana filmografia:
Malowany Welon (2006)
Rekrut (2003)
Kate i Leopold (2001)
Dziennik Bridget Jones (2001)
Nominacje do Oscara -
Fortepian (1993)
Nominacja do BAFTA -
Fortepian (1993)
Ellen Kuras (operator)
Wybrana filmografia:
Syriana (2005);
Impostor (2002);
Magnolia (1999);
8mm (1999)
Jutro Nie Umiera Nigdy (1997)
Boogie Nights (1997)
Nagrody:
Nagroda na Festiwalu Filmowym w Sundance - Personal Velocity (2002)
Nominacja do Emmy -
4 Little Girls (1997),
A Century of Women (1994)
Robert Elswit (operator)
Wybrana filmografia:
Zakochany bez pamięci (2004);
Kawa i Papierosy (2003);
Mordercze lato (1999);
Nominacja do Oscara
Good Night, and Good Luck (2005)
Declan Quinn (operator)
Wybrana filmografia:
Nasza Ameryka (2002)
Kamasutra (1996)
Zostawić Las Vegas (1995)
Nagrody:
Emmy – Histeryczna ślepota (2002)